Mina bästa böcker i korthet

Mina absolut bästa böcker, det är John Irvings böcker. I princip allihop, men i synnerhet Garp och hans värld, eller ”According to Garp”, som den heter. Den är helt enkelt fenomenal, och innehåller till och med en kort novell (bara på några sidor) som i sin enkelhet är genial. Filmen är även den riktigt bra, men väl gammal nu. Men jag har inget problem med äldre filmer, de absolut bästa filmerna genom tiderna är alla av gammal modell. Men det kommer jag säkert prata om någon annan gång.

the-world-according-to-garp-1982-movie-still

En annan favoritförfattare är Elizabeth George, med hennes underbart målande språk. En deckare vars kvinnliga karaktär är fjärran från de sedvanliga klyschorna, även om Lynley är något av en sprätt. Det är i mitt tycke en av de bästa kvinnliga deckarförfattarinnorna, och har varit så en längre tid.

Vad gäller poesi så är jag å ena sida sugen på att redan nu berätta om mina favoriter, å andra sidan vill jag hålla lite på det. Jag vill ge er min bild av poesins värld, då är ordningen viktig.

 

Kommentera

